dilluns, 3 de desembre del 2018

El moviment l'inicia l'enteniment: Stop Motion o com fer dansar la filosofia

Gravant les primeres escenes de l'Stop Motion
En els temps que corren la creativitat és la més preuada de les companyes de viatge, ens permet anticipar el demà i construir-lo a la nostra mesura. Fa uns anys, Ken Robinson va explicitar que les escoles, massa sovint, l'esgarraven en tot allò que atenyia al pensament creatiu. Des de llavors, les coses no semblarien haver canviat massa, si no fos per la palpable evidència de la creixent posada en escena de sòlides experiències que persegueixen, amb més o manco fortuna, estimular el pensament divergent i anar més enllà dels pressupòsits academicistes i canònics.


Les dificultats tècniques es resolen amb grans dosis de paciència i humor.
En aquest sentit, i amb l'esperit de canviar els patrons del que fer diari com a professors de filosofia, volem anar més enllà de treballar els texts filosòfics de manera analítica i ens hem proposat, com departament, cercar noves formes de gaudir de la filosofia mitjançant nous llenguatges que ens permetin transcendir la linealitat dels models expressius clàssics i, a més, ens possibilitin formes de treball participatives i que col·loquin a l'alumnat en el centre dels processos aprenentatge.
A més de filosofia, treballam la compenetració, el gust estètic, l'exploració d'eines TAC...
Tal com ja hem apuntat en altres articles, hem introduït diferents eines per apropar la filosofia, no tan sols a l'alumnat, sinó també a les famílies. Volem que els temes que tractam transcendeixin les parets de les aules i es converteixin en tema de debat als passadissos, als patis, de camí a casa, el temps del sopar... Hem fet intervenir les famílies com part activa de les classes participant en entrevistes, compartint idees per generar nous projectes i sent els primers crítics dels productes finals que en deriven. 
L'entusiasme i la creativitat que es genera supera totes les expectatives
Actualment, estam immersos en l'exploració de llenguatges plàstics que donin imatges al pensament i ens ajudin a treballar destreses cognitives d'ordre superior com puguin ser el pensament crític i el creatiu. Estam emprant diferents eines que catapulten exponencialment aquests processos mentals: el Visual Thinking, les presentacions animades, l'Stop Motion... 
Cada seqüència serveix, també, per establir llaços de coneixença entre l'alumnat
En aquests moments estam preparant diferents vídeos per explicar el pensament de René Descartes emprant la tècnica de l'Stop Motion, que consisteix en captar imatges, seleccionar-les i fer la seva posterior seqüenciació, tot construint una història a mig camí entre el vídeo i la fotografia.
La redacció del guió és la part fonamental i més complexe del projecte
La participació es col·laborativa i entusiasta, i els resultats són més sorprenents del que ens imaginàvem. Cada equip de 3 alumnes es fa càrrec d’una seqüència de dos-tres minuts, i plegats han de pactar els materials necessaris per a representar-la (escenari i personatges). Finalment s’hauran de posar d’acord per a fer el muntatge, posar veu als personatges, triar la música, definir els rètols...


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada