dijous, 4 d’abril del 2024

COMENTARI DE TEXT HUME RESOLT PBAU UIB

Imatge generada amb DALL.E 3

Relacions d'Idees i Qüestions de Fet

1. Comentau el text següent:

«Tots els objectes de la raó i de la investigació humana poden, naturalment, dividir-se en dos grups, això és: relacions d’idees o qüestions de fet; a la primera classe pertanyen les ciències de la Geometria, l’Àlgebra i l’Aritmètica i, en resum, tota afirmació que és intuïtiva o demostrativament certa. [...] Però no s’esbrinen de la mateixa manera les qüestions de fet, això és, els segons objectes de la raó humana; ni la nostra evidència de llur veritat, per molt gran que sigui, no és de la mateixa naturalesa que la precedent. El contrari de qualsevol qüestió de fet és, en qualsevol cas, possible, perquè no pot implicar mai una contradicció, i és concebut per la ment amb la mateixa facilitat i distinció que si fos totalment ajustat a la realitat. Que el sol no sortirà demà no és una proposició menys intel·ligible ni implica major contradicció que l’afirmació sortirà demà. En va, doncs, intentaríem demostrar la seva falsedat. Si fos demostrativament falsa, implicaria una contradicció i mai no podria ser concebuda distintament per la ment.»

HUME, Investigació sobre l’enteniment humà, Secció 4. 

a)      Context històric, social i cultural. (1 punt)

Durant el segle XVIII, el panorama polític europeu és dominat per figures com Frederic el Gran de Prússia, exemplificant el despotisme il·lustrat que cerca modernitzar l'Estat des de dalt. En l'aspecte social-econòmic, la figura d'Adam Smith destaca amb la seva obra "La riquesa de les nacions", establint les bases del capitalisme modern. Científicament, la època és marcada per les aportacions d'Isaac Newton, les quals reformulen la comprensió de l'univers a través de les lleis de la gravitació universal, i culturalment per figures com Voltaire i Diderot, qui amb l'Enciclopèdia cerquen difondre el coneixement. Filosòficament, David Hume irromp amb una aproximació empírica al coneixement, desafiant els fonaments del racionalisme de Descartes i avançant cap a una nova manera d'entendre la relació entre raó i experiència.

b) Identificació del tema concret i de la tesi sostinguda al text. (0,5 punts)

Tema: Epistemologia

Tesi: Hume distingeix entre les "relacions d'idees" (coneixements a priori, necessaris i universals, com els de la matemàtica) i les "qüestions de fet" (coneixements a posteriori, basats en l'experiència, els quals sempre poden ser falsos sense implicar contradicció).

c) Explicació ordenada, clara i precisa de les idees fonamentals contingudes al text i de la relació entre aquestes. (2 punts)

En aquest fragment Hume introdueix una classificació fonamental de tot coneixement humà en dues categories, marcant una distinció essencial entre el que és a priori cert (relacions d'idees) i el que es basa en l'experiència (qüestions de fet). ["Tots els objectes ... qüestions de fet."]

A continuació, en el fragment [“a la primera classe ... naturalesa que la precedent”] Hume contrasta el coneixement obtingut a través de la lògica pura i les matemàtiques amb el coneixement empíric, ressaltant que l'evidència empírica no pot mai oferir la mateixa certesa absoluta que les demostracions matemàtiques.

Tot seguit, Hume argumenta aquí que, a diferència de les contradiccions lògiques impossibles en el món de les relacions d'idees, les qüestions de fet sempre poden ser d’una altra manera, il·lustrant la naturalesa provisional de tot coneixement empíric. ["El contrari de qualsevol ...  ajustat a la realitat "].

Conclou amb el típic exemple "Que el sol no sortirà demà no és una proposició menys intel·ligible ni implica major contradicció que l’afirmació sortirà demà." Amb ell Hume demostra la seva afirmació anterior sobre la possibilitat del contrari en qüestions de fet, posant de manifest que el nostre coneixement empíric, sense importar que sigui consistent amb la nostra experiència passada, no garanteix la seva veritat futura.

La transició de la discussió sobre la certesa en les matemàtiques cap a la incertesa inherent en el coneixement empíric ressalta l'enfocament escèptic de Hume cap a la capacitat humana per arribar a coneixement absolut fora dels àmbits de la lògica i les matemàtiques. A través d'aquestes distincions, Hume no només qüestiona els fonaments de la metafísica i la religió, sinó que també posa en dubte la confiança en les lleis naturals com a veritats immutables, introduint una nova manera de comprendre el coneixement i la seva aplicació al món real. La seva anàlisi és fonamental per al desenvolupament posterior de la filosofia, especialment en l'epistemologia kantiana, on la distinció entre analític i sintètic, així com entre a priori i a posteriori, serà un tema central d’anàlisi.

d) Emprant els coneixements de la matèria que s’han adquirit al llarg del curs, feu una valoració crítica del text. (1,5 punts)

En la valoració crítica del text de Hume, cal destacar diversos elements clau que reflecteixen la profunditat i la importància de la seva argumentació, així com possibles crítiques i la seva rellevància en el context filosòfic contemporani.

[Importància i originalitat de l'argument de Hume]

David Hume, amb el seu enfocament escèptic i empíric, revoluciona la manera d'entendre el coneixement i la investigació humana. La seva distinció entre "relacions d’idees" i "qüestions de fet" és una contribució fonamental a l'epistemologia, oferint una base sòlida per a la crítica de suposicions metafísiques i teològiques no verificables empíricament. Aquest enfocament no només demostra la seva originalitat sinó també la seva capacitat per qüestionar i desafiar el pensament filosòfic precedent.

[Crítiques i perspectives alternatives]

Malgrat la influència i la claredat dels arguments de Hume, la seva visió ha estat objecte de crítiques. Per exemple, Kant es veu profundament influenciat per Hume, però proposa una resposta crítica amb la seva noció de coneixement a priori que no és ni analític ni empíric, com en el cas de les categories de l'enteniment. Això suggeriria que Hume pot haver passat per alt aspectes fonamentals del coneixement humà.

[Vigència del tema en l'actualitat]

Els dubtes de Hume sobre les operacions de l'intel·lecte i la seva insistència en l'empirisme continuen sent rellevants. En una era dominada per la tecnologia i la ciència, les preguntes sobre els fonaments de la nostra comprensió del món i el paper de l'experiència en la formació del coneixement són tan pertinents com sempre.

[Conclusió i reflexió final]

El pensament de Hume ens desafia a examinar críticament les bases del nostre coneixement i a reconèixer la distinció entre el que podem imaginar com a possible i el que podem afirmar com a cert amb evidència empírica.

Reflexionant sobre el que acabam de dir, podem preguntar-nos: fins a quin punt les distincions de Hume entre diferents tipus de coneixement ens ajuden a entendre els desafiaments epistèmics contemporanis? I, com podem integrar l’empirisme radical amb els avenços en la ciència i la tecnologia que, sovint, semblen transcendir l'experiència immediata?

Rúbrica per a l'autoavaluació. [Aquí pots obtenir-ne una còpia en PDF]

By Agustí Puigserver Miralles amb iDoceo 9

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada