dissabte, 13 de gener del 2018

A filosofia utilitzam el Visual Thinking per avaluar conceptes

Un dels objectius fonamentals de l'assignatura d'Història de la filosofia de 2n de batxillerat és la utilització del vocabulari específic de la filosofia, fent-ne veure les semblances i diferències del seu significat entre els diferents autors. 

Aprendre llistats de vocabulari es pot convertir en una tasca bastant tediosa i, sovint, el que sol fer l'alumnat no és altra cosa que memoritzar els conceptes a fi i efectes de superar-ne els pertinents exàmens.

Amb la intenció d'assegurar-ne la seva interiorització hem treballat diferents recursos metodològics, com ara el famós concurs de televisió Passaparaula; o els consabuts mots encreuats, sopes de lletres, jocs de cartes conceptuals, etc. Amb aquests jocs el que hem aconseguit és augmentar la motivació per aprendre els conceptes i, també, fixar-los de manera més perllongada en la memòria. 

Malgrat tot, amb aquests tipus d'activitats no teníem la certesa de la interiorització efectiva dels conceptes, és a dir, ens quedaven dubtes de si aquestes eines eren eficients per assegurar-ne la comprensió i utilització solvent més enllà de superar amb més o manco èxit les activitats proposades

Per aquesta raó cercàrem una eina que ens permetés, sense sortir de l'àmbit lúdic de les que havíem utilitzat fins ara, treballar més enllà de la senzilla memorització i assegurar-nos la comprensió, a més d'altres destreses del coneixement com puguin ser la capacitat d'anàlisi, síntesi, avaluació i creativitat. Ens va semblar que el Visual Thinking reunia les condicions adients per possibilitar un aprenentatge més significatiu i que ens permetia ascendir decididament als escalons més alts de la Taxonomia de Bloom

Haver de representar amb dibuixos els conceptes filosòfics i la interrelació que guarden entre ells, suposa un exercici en el qual intervenen habilitats de pensament d'ordre superior, com puguin ser la capacitat d'anàlisi, de síntesi, de contrastació i, de manera extraordinària, la creativitat.

Seguirem aprofundint en aquesta línia metodològica tan suggeridora  i, per fer-ne un tast, presentam alguns conceptes treballats amb Visual Thinking a partir del pensament Sant Tomàs.


Concepte de RAÓ segons Sant Tomàs By Agustí Puigserver

o O o
Concepte de FE segons Sant Tomàs By Agustí Puigserver



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada